NR. 7 VEJLEDER OG PLANLÆGGER

Gud vejleder og planlægger

Salme 119, 66: “Giv mig dømmekraft og kundskab, for jeg stoler på dine befalinger”

 

Det er godt, at bede om Guds vejledning – og, at bede om dømmekraft.

 

Vi har brug for, at Helligånden giver os en stærkere dømmekraft og mere kundskab om, hvad der er Guds vilje.

 

Det er ufatteligt stort, at vi små mennesker kan komme i forbindelse med Gud, himlens og jordens skaber, men sådan har Gud heldigvis villet det.

 

Gennem Jesus er vejen blevet åbnet til Guds hjerte, og det er den vej, vi må gå hver dag.

 

Nogle af de sidste ord, som Jesus siger til sine disciple er: ”Bliv i min kærlighed”!

Er vi indstillet på, at blive hos ham, så vil han også blive hos os. Hver eneste dag må vi vende os til Gud i Jesu navn – og samtidig erkende, at vi i os selv, formår så lidt i hverdagens udfordringer.

 

Gud vandrer hele tiden sammen med hver og en af os, men vi må også aktivt vandre med ham. Vi må under hele vor vandring være afhængig af ham. Vi må vandre med Gud, ligesom de gamle profeter – og vandrer vi med ham, da har han også lovet, at åbenbare sig for os.

 

Tør vi give slip og lade Gud tage kontrol – og lade os lede gennem bøn og Guds ord? Gud fører os ikke altid ad jævne veje, men han fører os altid ad rette veje. Vi må altid være bevidst om, at Gud hører os, når vi beder til ham. Gud ønsker, at gribe ind i vore liv, især når vi har besluttet os for, at han er både kaptajn og styrmand på vores livsbåd.

 

Vi må som kristne være villige til at lade Gud forpurre vore planer, så vi i tide bliver involveret i hans planer. Guds planer er nu engang altid over vore planer. Es. 55, 8-9:

 

Jeg tænker ikke, som I gør, og jeg handler ikke, som I gør. Der er himmelvid forskel på mine tanker og jeres, og på min handlemåde og jeres”.

 

Det handler i alle livets gøremål i høj grad om at have ”de åndelige antenner ude”. En god bøn, at bede jævnligt, er Salme 139, 23-24: Undersøg mig og se på mit hjerte, Gud! Gransk mine motiver og afslør mine tanker! Hvis du ser, at jeg er kommet på afveje, så led mig tilbage til det evige livs vej!

 

HUSK, at når tingene ser sværest ud, så er Guds udvej for os tit – på en måde, så vi ikke kan tage fejl. 2. Kor. 12, 9:”Min nåde er dig nok, for min kraft når sit mål gennem magtesløshed”.

 

Lad os huske på David, der gang på gang, spurgte Gud til råds – og ventede til, han fik svar.

Andagten er baseret på tekst af  Gert Grube m.fl.

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse til statistik
og for aktivering af grundlæggende funktioner på dette website.
Du accepterer, hvis du klikker OK eller klikker dig videre til næste side.
FLERE OPLYSNINGER

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, til statistik og for aktivering af grundlæggende funktioner på dette website.
Du accepterer vores brug af cookies, hvis du klikker OK eller klikker dig videre til næste side.

Afvis eller slet cookies
Ønsker du helt at undgå cookies, skal du slå cookies fra i din browser. Du kan altid afvise cookies ved at ændre indstillingerne i din browser. Hvor du finder indstillingerne afhænger af, hvilken browser du anvender. Du skal dog være opmærksom på, at hvis du gør det, kan der være flere funktioner på websitet, som ikke virker.
Alle browsere tillader at du sletter cookies enkeltvis eller alle på en gang. Hvordan du gør det afhænger af, hvilken browser du anvender. Husk at bruger du flere browsere, skal du slette cookies i dem alle.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

KLIK og LUK dette vindue