Menu

NR. 5 SABBAT HVILEDAG

Sabbat. En hviledag hver uge

1. mosebog kap. 2 vers 3:
Gud velsignede den syvende dag og helligede den, for på den dag hvilede han efter alt det arbejde, han havde udført, da han skabte.

 

Vigtigheden i at holde sabbat er faktisk nævnt rigtig mange forskellige steder i bibelen – OG endog meget tydeligt og klart.

 

Det er for Gud afgørende vigtigt, at vi mennesker holder en ugentlig hviledag.

 

I dagens verden kan det imidlertid være svært, at holde en bestemt dag, f.eks. lørdag eller søndag, som hviledag.

 

MEN vi bør alle holde en hviledag hver uge – en af ugens dage, når det nu måtte passe bedst ind i arbejds- og familielivet.

Hold sabbat hviledagen hellig

Der er oven i købet stillet flere gode ting i udsigt, hvis vi overholder, at holde sabbat.

 

Vi kan i Esajas bog læse, at Gud vil give os lykke og velsignelse. Det bliver faktisk skåret ud i pap. Prøv at nærlæse og gå i bøn over følgende bibelvers:

 

Esajas kap. 56, vers 1 og 2:

 

I bibelen på nudansk står der:
Dette siger Herren: Tag vare på ret og øv retfærdighed, for min frelse er kommet nær, og min retfærdighed skal snart åbenbares. Lykkelig den, der gør dette, det menneske, der holder fast ved det: at holde sabbatten og ikke vanhellige den og vogte sig for at gøre noget ondt.

 

og i bibelen på hverdagsdansk står der:
Gør det rette og udfør min vilje,« siger Herren, »for jeg kommer snart for at redde og befri jer. Velsignede er de, som holder fast ved min vilje, holder sabbatten hellig og afstår fra at handle ondt.

 

Så er der ikke så meget, at være i tvivl om. Der er en Guds velsignelse i sammenhæng med sabbatdagen. OG når vi så kigger lidt videre i Esajas bog, 2 kapitler senere, så bliver der oven i købet i detaljer forklaret, hvordan vi skal forholde os på hviledagen – og hvorledes Gud til gengæld lover glæde og velsignelse.

 

Esajas kap. 58, 13-14:
Hvis I holder sabbatsdagen hellig og undgår at bruge den til selviske formål, men glæder jer over min hellige dag og gør den til en festdag, hvor I ikke plejer jeres egne interesser, så vil I opleve den glæde, jeg giver, få del i velsignelsen og nyde det skønne land, jeg lovede jeres forfar Jakob.« Herren har talt!

 

Som afslutning kan vi lige, tage et enkelt bibelvers mere om sabbat, ud af de mange mulige:
3. Mosebog kap. 23, 3: I seks dage skal der arbejdes, men den syvende dag skal være en fuldkommen hviledag med højtidsstævne; I må intet arbejde gøre, det er sabbat for HERREN, overalt hvor I bor.

Andagten er med tekst af  webmaster Claes

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse til statistik
og for aktivering af grundlæggende funktioner på dette website.
Du accepterer, hvis du klikker OK eller klikker dig videre til næste side.
FLERE OPLYSNINGER

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, til statistik og for aktivering af grundlæggende funktioner på dette website.
Du accepterer vores brug af cookies, hvis du klikker OK eller klikker dig videre til næste side.

Afvis eller slet cookies
Ønsker du helt at undgå cookies, skal du slå cookies fra i din browser. Du kan altid afvise cookies ved at ændre indstillingerne i din browser. Hvor du finder indstillingerne afhænger af, hvilken browser du anvender. Du skal dog være opmærksom på, at hvis du gør det, kan der være flere funktioner på websitet, som ikke virker.
Alle browsere tillader at du sletter cookies enkeltvis eller alle på en gang. Hvordan du gør det afhænger af, hvilken browser du anvender. Husk at bruger du flere browsere, skal du slette cookies i dem alle.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

KLIK og LUK dette vindue