Menu

NR. 4 SEJREN ER VUNDET

Sejren er vundet

1. Peter, Kapitel 5,6:
Hvis I vil bøje jer under Guds vældige magt, vil han ophøje jer, når tiden er inde til det.

 

Frivilligt lagde Jesus sig under Guds dom, for at vi skal kunne gå fri.

 

Han blev gjort til synd for os, for at vi kunne blive retfærdiggjort over for Gud.

 

Jesus blev forhørt Langfredag morgen, hvor det ene verbale overfald afløste det andet.

 

I Markus 15,5 kan vi læse: ”Men Jesus svarede stadig ikke et ord, og det undrede Pilatus sig meget over”.

 

Jesus var ude i et åndeligt stormvejr, men han tav, og det undrede landshøvdingen sig over, for han mente, at man i sådanne øjeblikke absolut burde forsvare sig.

Sejren blev vundet ved Jesus Korsfæstelse

Men se, Jesus havde en hemmelighed, og det vidste Pilatus ikke. Jesus var tryg i Gud og havde overladt alt til ham. Jesus havde i Getsemane bedt bønnen ”Ikke min, men din vilje ske” og havde derved Guds kærlighed i ryggen. Derfor kunne han tie. Det var troen på, at hans himmelske Fader havde alle ting under kontrol, der fyldte ham.

 

I Esajas 53,7 står der: ”Han blev plaget og mishandlet, men han åbnede ikke sin mund; som et lam, der føres til slagtning, som et får, der er stumt, mens det klippes, åbnede han ikke sin mund”.

 

Jesus vidste, at blot en kort stund, havde trængslen spillerum. Så snart den stund var forbi, havde mørket mistet al sin magt. Troen på Guds suveræne magt gjorde Jesus så stærk, at han i den værste lidelse kunne give afkald på enhver forsvarstale.

 

Jesus svigtede ikke sin mission, han kæmpede ikke for sig selv, men for den sag, han skulle gennemføre. Han kæmpede for os. Han kæmpede for Guds sejr over Satan. Og da han til sidst råbte: ”Det er fuldbragt”! blev det nye samfund med Gud oprettet. Din og min frelse blev mulig.

 

Ved Jesu død, blev enhver anklage og enhver skyld, som ”vore brødres anklager” (Johs. Åb. 12,10) kunne fremvise dag og nat, slettet for altid. Han gjorde det, fordi nåden skulle være overstrømmende rig. ” Kristus var syndfri, men Gud lagde vores synd på ham, så vi derigennem kunne blive frikendt og accepteret af Gud”. (2. Kor. 5,21). Vi fik ”nåden givet”, som Paulus skriver i 1. kor. 3.10.

 

Faktisk er alt indbefattet i Jesus og hans blod på korset. Ved det har vi fået nåde, tilgivelse og frigørelse fra syndens skyld og straf. Ved hans blod har vi fået fred med Gud, og kan derfor frimodigt træde frem for ham, og få alt det, han har lovet os. Sejren er vundet.

 

Jesu død på Golgata kors var kulminationen af hans utrolige kærlighedsværk for os mennesker. Må hans fuldbragte offer ikke være forgæves og gid han må have mange disciple, ham som med glæde kalder os sine venner, brødre og søstre.

Andagten er baseret på tekst af Gert Grube m.fl.

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse til statistik
og for aktivering af grundlæggende funktioner på dette website.
Du accepterer, hvis du klikker OK eller klikker dig videre til næste side.
FLERE OPLYSNINGER

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, til statistik og for aktivering af grundlæggende funktioner på dette website.
Du accepterer vores brug af cookies, hvis du klikker OK eller klikker dig videre til næste side.

Afvis eller slet cookies
Ønsker du helt at undgå cookies, skal du slå cookies fra i din browser. Du kan altid afvise cookies ved at ændre indstillingerne i din browser. Hvor du finder indstillingerne afhænger af, hvilken browser du anvender. Du skal dog være opmærksom på, at hvis du gør det, kan der være flere funktioner på websitet, som ikke virker.
Alle browsere tillader at du sletter cookies enkeltvis eller alle på en gang. Hvordan du gør det afhænger af, hvilken browser du anvender. Husk at bruger du flere browsere, skal du slette cookies i dem alle.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

KLIK og LUK dette vindue