Menu

NR. 36 GUD DÆKKER BORDET

Gud dækker bordet

Salmerne kap. 78, 19:

 

De fornærmede Gud ved at sige: “Kan Gud dække bord i ørkenen”?

 

Historien om israelitternes ørkenvandring er kendt af de fleste. De var kommet godt igennem Det Røde Hav og stod nu foran en kæmpeørken. De havde set Guds undere så mange gange, men alligevel melder bekymringerne og frygten sig i deres sind, da de mangler mad.

 

Samstemmende taler de imod Gud og siger: “Kan Gud dække bord i en ørken?”

 

Borte var alle de gode oplevelser sammen med Gud, borte var taknemligheden, borte var lovsangstonen, borte var bønnen. Kun den nagende tvivl var tilbage.

Samstemmende taler de imod Gud og siger: “Kan Gud dække bord i en ørken”? Borte var alle de gode oplevelser sammen med Gud, borte var taknemligheden, borte var lovsangstonen, borte var bønnen. Kun den nagende tvivl var tilbage. Men da Gud er Gud hører han deres nød og åbner for himmelens sluser, så manna falder på jorden, og tusindvis af vagtler lander for fødderne af dem, og de spiser sig mætte.

 

Hvordan kunne det være at folket pludselig stillede spørgsmål ved Guds almagt? spørger vi. Svaret finder vi i samme kapitel. “De glemte hans gerninger og de undere, han havde vist dem”. salmerne kap. 78, 12. Her har vi grundskaden i ethvert menneske.

 

Når modgangen melder sig, glemmer vi Guds kærlighed og alle de gange han greb ind i vore liv og gav os lovsangstonen.

 

Da israelitterne var nået gennem Det røde Hav gav de Gud en lovsang. “Da sang Moses og israelitterne denne sang for Herren: ´Jeg vil synge for Herren, for han er højt ophøjet, heste og ryttere styrtede han i havet`”. Jo, de sang Gud en sejrssang, men da problemerne hobede sig op, var både underne og lovsangen forsvundet.

 

Vi har et parallel-situation i Det nye Testamente. I Markus kap. 8 vers 4 står der: “Hans disciple svarede ham: Hvorfra skal man kunne få brød nok til at mætte dem alle her i en ørken”? Disciplene kunne slet ikke se nogen udvej for at brødføde mange mennesker, selv om de havde set så mange undere bl.a. bespisningsunderet med de fem brød og to fisk. Heldigvis har Jesus troens blik, så han spørger disciplene om, hvor mange brød de har og får svaret “syv”. Dette udgangspunkt er nok for Jesus. Han byder folkeskaren om at sætte sig, beder en bøn og giver disciplene de syv brød til uddeling. De delte dem ud til ca. 4.000 mennesker, som alle blev mætte, ja, der blev oven i købet syv kurve tilovers.

 

Også her må vi spørge os selv, hvorfor kunne disciplene ikke se mulighederne midt i ørkenen? Svaret er som før hos israelitterne. De havde glemt underne. Jesus belærer dem selv om det. “Har I øjne og ser ikke? Har I ører og hører ikke? husker I ikke, da jeg brød de fem brød til de fem tusinde, hvor mange kurve var da fyldt med brødrester? Lidt flove må de svare “tolv”. Vi må ikke i vor vantro tvivle på Guds almagt, men vi må sige som David i salmerne kap. 23, 5: “Du dækker bord for mig for øjnene af mine fjender. Du gør mig til æresgæst og fylder mit bæger til randen. ”. Se, det er troen, der taler.

 

Vor Gud er så stor, så stærk og så mægtig,
der er intet umuligt for ham.
Hans hænder har skabt hvert bjerg og hver dal,
hvert hav og hver eneste stjerne.

Andagten er med tekst af Gert Grube

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse til statistik
og for aktivering af grundlæggende funktioner på dette website.
Du accepterer, hvis du klikker OK eller klikker dig videre til næste side.
FLERE OPLYSNINGER

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, til statistik og for aktivering af grundlæggende funktioner på dette website.
Du accepterer vores brug af cookies, hvis du klikker OK eller klikker dig videre til næste side.

Afvis eller slet cookies
Ønsker du helt at undgå cookies, skal du slå cookies fra i din browser. Du kan altid afvise cookies ved at ændre indstillingerne i din browser. Hvor du finder indstillingerne afhænger af, hvilken browser du anvender. Du skal dog være opmærksom på, at hvis du gør det, kan der være flere funktioner på websitet, som ikke virker.
Alle browsere tillader at du sletter cookies enkeltvis eller alle på en gang. Hvordan du gør det afhænger af, hvilken browser du anvender. Husk at bruger du flere browsere, skal du slette cookies i dem alle.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

KLIK og LUK dette vindue