Menu

NR. 34 HUSK UNDERNE

Husk underne

Markus kap. 6, 48:


Han kunne se, hvordan disciplene sled i det med årerne, for de havde strid modvind.

 

Her har vi et ord fra én af de kendteste og mest elskede beretninger fra Det nye Testamente. Vandringen på Søen.

 

Jesus har lige været i gang med at bespise 5.000 mænd foruden kvinder og børn – og beordrer nu sine disciple til at sejle over på den anden side af Genezareth Sø. Selv går han op i bjergene for at bede.

 

Hen mod aften befinder båden sig midt ude på søen i et slemt uvejr, men Jesus ser problemerne. Måske ikke med de fysiske øjne, men med Åndens vidtfavnende syn, der fås gennem bøn.

Han går ud på bølgerne for at hjælpe sine venner. Han har et opmuntrende ord til dem: ”Vær frimodig, det er mig, frygt ikke!” og så derefter har han løsningen på udfordringerne med det stormfulde vejr. Hurtigt går han op i båden og byder over storm og sø, og det bliver helt blikstille.

 

Se, det er noget vi kan forholde os til. Jesus, der ser os – og den kamp vi kæmper. Han ynkes og vil gerne hjælpe. Han har sit opmuntrende ord, som han sætter handling bag. Han byder over det uforudsete og voldsomme, der kan ske med os. Den hjælp må vi tage imod. Jesus har jo et blik, der ser alt. Det skal være vor trøst og opmuntring i dag, at intet problem hos os bliver overset af ham.

 

”Et ord i rette tid” og ”konkret hjælp” blev disciplenes oplevelse på søen. De erfarede, at Jesus havde kontrol med alt, selv en oprørt sø. Evangelisten har en lille krølle på beretningen, som vi må tage til os. Han skriver: ”Disciplene var ikke blevet klogere af det, som var sket med brødene, men deres hjerte var forhærdet”.

 

Det er i grunden barske ord, som vi skal se i lyset af bespisningsunderet og Jesu besked om at tage over på den modsatte bred. Disciplene havde oplevet, hvordan 2 små fisk og 5 brød kunne mætte en tusindtallig skare, de havde set undere på stribe, men nu ude på søen var troen på underet borte, i stedet fik bølgerne dem til at frygte. De burde have vidst, at Jesus, der kunne bespise tusinder af mennesker, han kan selvfølgelig også bevare en discipelflok på vej mod en søbred, som han selv oven i købet havde anvist. Men de glemte bespisningsunderet samme dag, som det var sket. Åh, hvor vi kender os selv i det stykke, som det står om andre glemsomme, nemlig det israelitiske folk i ørkenen: ”De glemte, hvad Gud havde gjort, alle de store undere, han havde udført”. Salmerne kap. 78, 11.

 

Lad os huske Guds undere, også dem vi oplevede i går, eller for mange år siden. Det giver en god indfaldsvinkel til at forvente Guds indgriben i dag og i morgen.

 

Bøn: Herre, lad ikke vort hjerte blive forhærdet på grund af glemsomhed over for den hjælp, vi oplevede tidligere. Lad tværtimod vort hjerte være fyldt til bristepunktet med håb og forventning ud fra dine rige løfter. Du sidder jo stadig på tronen, hvorfra du ser dine disciple kamp mod mørkets bølger. Tak, at din magt ikke er blevet indskrænket. Amen

Andagten er med tekst af Gert Grube

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse til statistik
og for aktivering af grundlæggende funktioner på dette website.
Du accepterer, hvis du klikker OK eller klikker dig videre til næste side.
FLERE OPLYSNINGER

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, til statistik og for aktivering af grundlæggende funktioner på dette website.
Du accepterer vores brug af cookies, hvis du klikker OK eller klikker dig videre til næste side.

Afvis eller slet cookies
Ønsker du helt at undgå cookies, skal du slå cookies fra i din browser. Du kan altid afvise cookies ved at ændre indstillingerne i din browser. Hvor du finder indstillingerne afhænger af, hvilken browser du anvender. Du skal dog være opmærksom på, at hvis du gør det, kan der være flere funktioner på websitet, som ikke virker.
Alle browsere tillader at du sletter cookies enkeltvis eller alle på en gang. Hvordan du gør det afhænger af, hvilken browser du anvender. Husk at bruger du flere browsere, skal du slette cookies i dem alle.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

KLIK og LUK dette vindue