Menu

NR. 32 MARKANTE DRØMME

3 markante drømme

Joel kap. 3:

 

Jeg vil udgyde min ånd over alle mennesker. Jeres sønner og døtre skal profetere, jeres gamle skal have drømme, jeres unge skal se syner. Selv over jeres trælle og trælkvinder vil jeg udgyde min ånd i de dage. Jeg sætter tegn på himlen og på jorden, blod og ild og røgsøjler. Solen forvandles til mørke og månen til blod, før Herrens store og frygtelige dag kommer. Og enhver, som påkalder Herrens navn, skal frelses.

 

En andagt af Gert Grube: Fra Bibelens blade læser vi om, hvordan Gud åbenbarer sig gennem drømme. Fænomenet møder vi også i dag – og en drøm kan sagtens vise sig, at indeholde en brugbar sandhed. Natten mellem den 6. og 7. november 2014 havde jeg en herlig drøm.

Jeg befandt mig imellem en flok mennesker, som vandrede hen ad et fortov. Pludselig opdager jeg en lille andagtsbog, som ligger på fortovet. Ryggen er bøjet omkring, så en bestemt andagtsside vender opad. Jeg samler den op og læser overskriften ”TROENS HVILE” – under overskriften står der bønneløfter, hvoraf det første begynder med ”BED”. I drømmen undrer jeg mig over, at ikke andre har samlet bogen op.

 

Kort tid efter vågner jeg, stærkt opmuntret over drømmens indhold.

 

Vi ved jo godt, hvordan unødvendige bekymringer, trætte tanker kan dukke op, selv efter vi har bedt og lagt alt i Guds hænder. Så er det godt at blive mindet om, at vi bevarer TROENS HVILE. Det er jo også det Gud ønsker med os. Vel, jeg blev stærkt opmuntret af drømmen. Vi har jo også udtrykket fra Bibelen om, at gamle skal drømme drømme og unge skal se syner. Så vi må også betragte meningsfulde drømme, som Guds måde at tale på.

 

En anden drøm. Jeg befinder mig på et torv, hvor en lille dreng sælger små bøger, som ikke er større end et stort frimærke. Jeg får lov til at kigge i en af bøgerne, som på forsiden har et lille b. Jeg bladrer i ”bogen” og erfarer, at der på første side står ordet ”Frelse”. Jeg bladrer videre og læser på næste side ”Jesu blod”. Bogen indeholdt kun de to sider. Jeg bliver interesseret i bogen og spørger om prisen, som er en krone. Drengen får en femkrone mønt, som han ikke kan give tilbage på. Til sidst finder jeg en enkelt krone i min pung og handlen afsluttes – og jeg får den lille bog med det enkle og vigtige budskab.

 

Jeg synes, drømmen siger rigtig meget. Den fortæller mig, at evangeliet i grunden er uhyre enkelt. Guds frelse er lige med Jesu blod. I disse få ord ligger hele tilværelsens gåde gemt. Gud har jo åbenbaret sig gennem evangeliet, som er en Guds kraft til frelse for enhver, som tror.

 

En tredje drøm. Jeg ser nogle modbydelige mennesker dænge andre mennesker til med en sort masse, som nærmest udsugede ofrenes kroppe. En leder fra aktionen nærmede sig mig og ville række mig hånden. Jeg så den overhængende fare, jeg befandt mig i og råbte ”Jesu blod”.

I det samme vågnede jeg, og jeg var ikke i tvivl om drømmens budskab. Jesu blod er vort kampmiddel mod Djævelens snigløb. Hans hensigt er at erobre mennesket indefra, så der kun er skind tilbage. Men med Jesu blod er vi helgarderet i den åndelige krig. Så glem ikke at bekende Jesu blod i din hverdag.

Andagten er med tekst af Gert Grube

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse til statistik
og for aktivering af grundlæggende funktioner på dette website.
Du accepterer, hvis du klikker OK eller klikker dig videre til næste side.
FLERE OPLYSNINGER

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, til statistik og for aktivering af grundlæggende funktioner på dette website.
Du accepterer vores brug af cookies, hvis du klikker OK eller klikker dig videre til næste side.

Afvis eller slet cookies
Ønsker du helt at undgå cookies, skal du slå cookies fra i din browser. Du kan altid afvise cookies ved at ændre indstillingerne i din browser. Hvor du finder indstillingerne afhænger af, hvilken browser du anvender. Du skal dog være opmærksom på, at hvis du gør det, kan der være flere funktioner på websitet, som ikke virker.
Alle browsere tillader at du sletter cookies enkeltvis eller alle på en gang. Hvordan du gør det afhænger af, hvilken browser du anvender. Husk at bruger du flere browsere, skal du slette cookies i dem alle.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

KLIK og LUK dette vindue