Menu

NR. 28 VÆRDIG NÅDE

Værdig nåde – Vejen ud af skam

Romerne kap. 3, 24:

 

Men vi bliver erklæret skyldfri på grund af Guds nåde. Det er en gave til os. Gaven består i, at Jesus Kristus påtog sig den straf, vi skulle have haft.


Ordet nåde kan måske defineres som


Guds respektfulde velvilje,
tilgivende
og betingelsesløse kærlighed.

 

Nåden er en uvirkelig del i mange kristnes liv, da skamfølelse og manglende selvrespekt er en hindring.

I det Gamle Testamente betegnes nåde som Guds barmhjertige overbærenhed med synderen. I det Ny Testamente betegner Paulus nåde som Guds ubetingede tilgivelse af synderen. Gud er storsindet. Af nåde, helt ufortjent, tilgiver han – og holder fast ved os.

 

Adam og Eva følte en skam i Edens have, efter at have gjort sig skyldige i at synde mod Gud. (1. Mosebog kap. 3) De forsøgte at skjule sig for ham, og de følte sig skamfulde, forlegne og udsatte. Netop dette, det er, hvad skam gør ved os.

 

Skyld og skam kan bevirke, at vi føler os værdiløse, håbløse eller hjælpeløse. Disse følelser kan igen føre til depression, vrede, angst og andre skadelige følelser, som sætter en stressreaktion i gang. De mennesker, der føler sig skamfulde, har en forkerthedsfølelse – og derfor tror de, at nåden ikke gælder for dem. De har brug for, at blive mødt med værdighed – for at tro på det.

 

Der er faktisk rigtig mange mennesker, som føler, at nåden ikke gælder dem. Problemet er skamfølelsen, som gør, at man ikke tør tro på den. Men skammen kan ophæves ved, at man bliver mødt med værdighed – og dermed blive mentalt parat til, at modtage Guds påvirkninger.

 

Værdigheden mennesker imellem er vigtig. Med venners hjælp kan vi få selvrespekt – og således er det nemmere, at kigge opad – og vende sig mod lyset – mod velsignelsen – og derved få ophævet skamfølelsen. I Guds velsignelses og nådes lys kan der ske en ophævelse af skammen.

 

Kun i nådens lys – kan vi bære, at se sandheden om os selv. I nådens lys formår vi, at se på de smertelige sandheder om os selv.

 

Lad os kigge på et af de kendte bibelsteder, som på en særlig levende måde, viser Jesu vilje til – og ønske om, at være sammen med alle og enhver, syndere og udstødte og skamfulde. Lukas kap. 19, 5-7

 

Da Jesus nåede frem til træet, kiggede han op og sagde: “Skynd dig at komme ned, Zakæus! Gud vil, at jeg skal besøge dig i dag”. Zakæus klatrede ned i en fart og inviterede glad Jesus med sig hjem til spisning, mens folk forarget mumlede: ”Enhver ved da, at den mand er en stor synder, og nu går Jesus med ham hjem”!

 

Jesus kiggede op på Zakæus i træet, og et værdighedsblik fra Jesus – ophævede skamfølelsen hos Zakæus. Ligeledes kan vi hver især hjælpe hinanden med at formidle værdighed, så vi kan komme igennem den skam, vi nu måtte føle. Det, at Jesus valgte at tilbringe en hel aften hos Zakæus, bevirkede at Zakæus begyndte at tro på, at han var værdig.

 

Find sammen med mennesker, du har tillid til – også en tillid til de værdinormer de har – og som kan se på dig med et kærligt og værdigt blik. Find gerne nogle, der allerede har gået på den samme vej, som du selv befinder dig på. Nogle, som kender til den sindsstemning, som du selv spejder efter, at få gjort op med.

Andagterne er baseret på tekst af Webmaster Claes med udgangspunkt i undervisning af Karen Margrethe Kirk

 

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse til statistik
og for aktivering af grundlæggende funktioner på dette website.
Du accepterer, hvis du klikker OK eller klikker dig videre til næste side.
FLERE OPLYSNINGER

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, til statistik og for aktivering af grundlæggende funktioner på dette website.
Du accepterer vores brug af cookies, hvis du klikker OK eller klikker dig videre til næste side.

Afvis eller slet cookies
Ønsker du helt at undgå cookies, skal du slå cookies fra i din browser. Du kan altid afvise cookies ved at ændre indstillingerne i din browser. Hvor du finder indstillingerne afhænger af, hvilken browser du anvender. Du skal dog være opmærksom på, at hvis du gør det, kan der være flere funktioner på websitet, som ikke virker.
Alle browsere tillader at du sletter cookies enkeltvis eller alle på en gang. Hvordan du gør det afhænger af, hvilken browser du anvender. Husk at bruger du flere browsere, skal du slette cookies i dem alle.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

KLIK og LUK dette vindue