Menu

NR. 27 TRO, HÅB OG KÆRLIGHED

Tro, håb og kærlighed

1. Korinter kap. 13, 13:

 

Der er tre blivende fundamenter:
Tro, håb og kærlighed, men størst af dem er kærligheden.

 

Ovennævnte bibelvers kaldes også ”Kærlighedens lovsang”.
Det er Paulus, som på en meget fin måde, skriver om kærlighedens mange facetter.

 

Ordene nærmest vælter ind over hinanden, så begejstret er Paulus over kærligheden, som har fået sit enestående udtryk i Jesus.

 

Tro, håb og kærlighed er begreber, vi møder i Bibelen, og som vi altid må holde fast i.

Der er tre skriftsteder, som på hver sin måde understreger disse fine begreber. Skriftstederne har samme kapitel og samme vers, så derfor kan vi jo meget vel tænke på, at de tre vers udtrykker sejr i den åndelige verden.

 

I Romerne kap. 4, 19 møder vi troen:

Alligevel holdt Abraham fast på håbet i tro, og hans tro blev ikke ødelagt af, at det så umuligt ud.

 

Verset handler om Abrahams udholdende tro. Ikke så sært, at han bliver kaldt ”de troendes fader”. Han troede på, at Gud kunne gribe ind, selv om omstændighederne talte imod, og hans tro blev ikke gjort til skamme. Han blev stamfader til et helt folk.

 

I 2. Timoteus kap. 4, 18 møder vi håbet.

Ja, Herren vil fortsat redde mig ud af ethvert ondt angreb og føre mig sikkert ind i sit himmelske rige. Æren tilhører ham i al evighed! Amen.

 

Her udtrykker Paulus det store håb – om engang at nå Himlen. Det er det håb, vi må holde fast i, at der bag forhænget findes et rige med lovsang og tilbedelse.

 

I 1. Johannes kap. 4, 18 læser vi om kærligheden:

Guds kærlighed giver ikke plads til frygt. Tværtimod, Guds fuldkomne kærlighed jager frygten på flugt. Frygt har nemlig med straf at gøre, og de, der lever i frygt, har ikke fuldt ud forstået Guds kærlighed.

 

Her møder vi kærlighedens discipel med kærlighedens udtryk. Den kærlighed, som er så grænseoverskridende og kontant.

 

Jesus udviste den allerstørste kærlighed ved at lade sig ”trække igennem mudderet”. Han lod sig frivilligt korsfæste uden at ænse skammen, for det var alene kærligheden, der drev ham og opfyldte ham.

 

Så lad os holde fast i den tro, det håb og den kærlighed, som Jesus har vist os.

Andagterne er baseret på tekst af Gert Grube

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse til statistik
og for aktivering af grundlæggende funktioner på dette website.
Du accepterer, hvis du klikker OK eller klikker dig videre til næste side.
FLERE OPLYSNINGER

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, til statistik og for aktivering af grundlæggende funktioner på dette website.
Du accepterer vores brug af cookies, hvis du klikker OK eller klikker dig videre til næste side.

Afvis eller slet cookies
Ønsker du helt at undgå cookies, skal du slå cookies fra i din browser. Du kan altid afvise cookies ved at ændre indstillingerne i din browser. Hvor du finder indstillingerne afhænger af, hvilken browser du anvender. Du skal dog være opmærksom på, at hvis du gør det, kan der være flere funktioner på websitet, som ikke virker.
Alle browsere tillader at du sletter cookies enkeltvis eller alle på en gang. Hvordan du gør det afhænger af, hvilken browser du anvender. Husk at bruger du flere browsere, skal du slette cookies i dem alle.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

KLIK og LUK dette vindue