Menu

NR. 26 FORBERED DIG I BØN

Forbered dig i bøn

Lukas kap. 6, 12:

 

En dag gik Jesus op på en bakketop for at bede. Han tilbragte natten i bøn til Gud, og ved daggry kaldte han sine disciple til sig og udvalgte 12 af dem, som han også kaldte apostle.

 

Her får vi et klart indblik i Jesu bønsliv.

 

Jesus forberedte alt i bøn. Her stod han for at skulle udvælge 12 disciple af sin discipelflok, og nu måtte han lægge det hele frem for Gud, ja, hele natten måtte han være i bøn for, at udvælgelsen af en håndfuld disciple ikke skulle mislykkes.

 

Jesu liv var gennemsyret af bøn.

Han stod tidligt op om morgenen for at bede. Han bad jævnligt i synagogen og bad i Templet. Han bad ved enhver vigtig hændelse og ved vigtige beslutninger i livet. Hans liv var det bedste eksempel på et liv i bøn.

 

Jesus snakkede altid med sin far, og hans far talte til ham. Han bad på mange forskellige måder. Nogle gange stille, andre gange grædende, nogle gange med glæde og andre gange højt. Jo, han var en bønnens mester, og vi andre kan tage ved lære af ham.

 

Vi må lære at forberede tingene i bøn. Vi kan stå overfor en svær beslutning, vi kan stå overfor et arrangement, og vi kan stå over for en alvorlig begivenhed, og da er det vigtigt, at forberede det i bøn. For bøn nytter.

 

Jesus har selv opfordret til bøn mange gange, fordi han vil inddrage os i et fællesskab, og fordi han ved, at vi er mindst lige så afhængige af Helligåndens hjælp, som han selv var det. “Bed for at I ikke må falde i fristelse”, ”Bed, så skal i få”, ”Hvis I bliver i mit ord, og mine ord bliver i Jer, så bed om hvad som helst I vil, og I skal få det.” og ”Hvis I beder Faderen om noget, skal han give jer det i mit navn”, er nogle af hans opfordringer, som vi må tage til os.

 

Bøn er også at tro – og tro er forudsætningen for bøn. Bøn er også den kristnes livs udsæd. Enhver bøn er som et lille frø, der lægges i jorden, og i Guds time vil frøet sprænge fastlåste situationer. Guds ord siger: ”Den, der sår rigeligt, skal også høste rigeligt men den, der sår sparsomt, skal også høste sparsomt”. Det gælder i allerhøjeste grad bøn. Lad os derfor bede meget og ”så rigeligt”, fordi det betaler sig, for ”ham, der er i det skjulte og ser i det skjulte, han skal betale dig”.

 

Lad os i dag gå ind i vort lønkammer, eller lad os dér, hvor vi nu end befinder os, sende bønneråb op til vores himmelske far. Han registrer hver en bøn, også dem der er bedt i magtesløshed, men dog med håb – og tro på Guds muligheder.

Andagterne er med tekst af Gert Grube

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse til statistik
og for aktivering af grundlæggende funktioner på dette website.
Du accepterer, hvis du klikker OK eller klikker dig videre til næste side.
FLERE OPLYSNINGER

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, til statistik og for aktivering af grundlæggende funktioner på dette website.
Du accepterer vores brug af cookies, hvis du klikker OK eller klikker dig videre til næste side.

Afvis eller slet cookies
Ønsker du helt at undgå cookies, skal du slå cookies fra i din browser. Du kan altid afvise cookies ved at ændre indstillingerne i din browser. Hvor du finder indstillingerne afhænger af, hvilken browser du anvender. Du skal dog være opmærksom på, at hvis du gør det, kan der være flere funktioner på websitet, som ikke virker.
Alle browsere tillader at du sletter cookies enkeltvis eller alle på en gang. Hvordan du gør det afhænger af, hvilken browser du anvender. Husk at bruger du flere browsere, skal du slette cookies i dem alle.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

KLIK og LUK dette vindue