Menu

NR. 25 BRUG DET ELLER MIST DET

Brug det eller mist det

Mattæus kap. 25,29:

 

For alle, der gør brug af det, de har fået betroet, vil få mere, og de vil have overflod. Men de, der ikke gør brug af det, de har fået betroet, vil miste, hvad de fik.


En vigtig åndelig sandhed er, at vi skal bruge de talenter og muligheder, som Gud betror os.

 

En af de alvorlige lignelser som Jesus kom med, er lignelsen om de betroede talenter. Lignelsen går i al sin korthed ud på, at det vi får betroet af Gud, det må vi bringe i omløb. Vi må ikke beholde det for os selv.

 

Vi kan i vores livsforløb komme ud for at møde mennesker, som før var tændt af evangeliet, men som nu blot – har en hovedrysten eller et træk på skulderen – tilovers for Gud.

Hvad er der sket? Det er nærliggende at tænke, at de har mistet det, som de ikke brugte. Måske bragte de f.eks. ikke deres vidnesbyrd videre, når de blev mindet om det.

 

I Hebræerne kap. 10,35-37 er der et ord, som supplerer ovennævnte bibelvers. Her står der:

 

Hold fast på jeres frimodighed, for med den har I udsigt til en stor belønning. I har brug for udholdenhed for at kunne gøre Guds vilje – og få det, som Gud har lovet jer. Der er ikke så lang tid tilbage. Skriften siger: »Han, som skal komme, vil komme, og han kommer ikke for sent.

 

Vi bør altså være frimodige, når vi bliver mindet om det. Gud belønner og velsigner os med yderligere gode gaver og en større udholdenhed, når vi er reagerer med frimodighed på hans ”små vink”. Lad os læse lidt videre i 5. Mosebog kap. 5,29 og 32-33:

 

Gid de må bevare denne ærefrygt for mig, så de altid af hjertet ønsker at adlyde mine befalinger. Da vil det gå dem og deres efterkommere godt i al fremtid. I skal følge Herren, jeres Guds, befalinger til punkt og prikke og ikke på nogen måde gå på kompromis med dem. Gør I det, vil I få et langt og godt liv i det land, I snart skal ind og tage i besiddelse.

 

Brug det eller mist det er så sandelig en åndelig lov, som bør gøre et stort indtryk på os. Lad os være frimodige, så snart Gud minder os om, at yde ud i den gerning, han har inspireret os til. Lad os ikke forspilde vores chancer, så Gud sender os ud i en ørkenvandring. Læs gerne 4. mosebog kap. 14 og bliv mindet om, at vi mister Guds velsignelser, hvis vi ikke er lydhøre.

 

Bøn:

Gud gør os åndeligt vågne, så vi ser dine muligheder – i stedet for vore begrænsninger. Herre lær os at handle i tro, så snart som du hvisker os noget i øret. Herre giv os en lydhør lydig og villig ånd. Amen

Andagterne er med tekst af Webmaster Claes

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse til statistik
og for aktivering af grundlæggende funktioner på dette website.
Du accepterer, hvis du klikker OK eller klikker dig videre til næste side.
FLERE OPLYSNINGER

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, til statistik og for aktivering af grundlæggende funktioner på dette website.
Du accepterer vores brug af cookies, hvis du klikker OK eller klikker dig videre til næste side.

Afvis eller slet cookies
Ønsker du helt at undgå cookies, skal du slå cookies fra i din browser. Du kan altid afvise cookies ved at ændre indstillingerne i din browser. Hvor du finder indstillingerne afhænger af, hvilken browser du anvender. Du skal dog være opmærksom på, at hvis du gør det, kan der være flere funktioner på websitet, som ikke virker.
Alle browsere tillader at du sletter cookies enkeltvis eller alle på en gang. Hvordan du gør det afhænger af, hvilken browser du anvender. Husk at bruger du flere browsere, skal du slette cookies i dem alle.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

KLIK og LUK dette vindue