NR. 22 LØFT DIT BLIK. HJÆLPEN KOMMER.

Løft dit blik. Hjælpen kommer.

Salmerne 121, 1-3 og 6-8:

 

Jeg løfter mit blik mod bjergene. Hvorfra kommer min hjælp? Fra Herren kommer min hjælp, fra himlens og jordens Skaber! Herren sørger for, at du ikke snubler. Han, som passer på dig, sover aldrig. Han holder hånden over dig om dagen, om natten er du tryg hos ham. Herren bevarer dig fra alt ondt, han våger over dit liv. Han værner om dig, hvor du end er, nu og til evig tid.

 

Vi må gennem hele livet rette vort blik mod himlen. Flere steder i bibelen bliver vi opfordret til dette. Lad os eksempelvis rette vor opmærksomhed mod ovennævnte bibelsted fra David og et Esajas.

 

Esajas kap. 40, 26: Se op mod himlen! Hvem skabte stjernerne? Som en hærfører, der mønstrer sin hær, holder Herren styr på stjernernes tal. Han kender alle deres navne. Ikke en eneste mangler. Så stor er hans magt.

Hos Esajas møder vi en stærk opfordring – til at tro på, at den Gud, der har skabt universet, også er interesseret i, at løse det enkelte menneskes udfordringer. Kort og godt er budskabet fra Esajas, at når Gud kan have suverænt kontrol over et megastort verdensrum, så kan han også klare kontrollen med omstændighederne for det enkelte menneske.

 

Gud, som er alle tings skaber, magter så sandelig opgaven – med hjælpe sine børn igennem alt – uanset hvad. Derfor skal vi lade roen falde over os, mens vi forventer alt godt fra Gud, der meget gerne vil give os nye kræfter – og forny vort håb.

 

I andagtens indledende bibelvers fra David, salme 121, møder vi også opfordringen til at vende vort blik mod himlen, for vejen opad er fri. Vi må i alt, hvad vi møder, se bort fra os selv – og tage et fast blik mod himlen, der altid er åben over os.

 

Hver dag kan Guds nåde møde det menneske, der ønsker det. Vi skal vende blikket opad – mod den Gud, der har foræret os den ufortjente tilgivelse, i Kristus. David understreger stærkt i salme 121, at Gud formår at beskytte os, værne om os – og bevare os, nu og til evig tid.

 

Lad os få det rodfæstet i vore hjerter, at Gud virkelig har omsorg for os. Han har såvel evnen som viljen til at hjælpe os, også dig og mig, hver dag, hele livet igennem.

Andagten er med tekst af Webmaster Claes

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse til statistik
og for aktivering af grundlæggende funktioner på dette website.
Du accepterer, hvis du klikker OK eller klikker dig videre til næste side.
FLERE OPLYSNINGER

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, til statistik og for aktivering af grundlæggende funktioner på dette website.
Du accepterer vores brug af cookies, hvis du klikker OK eller klikker dig videre til næste side.

Afvis eller slet cookies
Ønsker du helt at undgå cookies, skal du slå cookies fra i din browser. Du kan altid afvise cookies ved at ændre indstillingerne i din browser. Hvor du finder indstillingerne afhænger af, hvilken browser du anvender. Du skal dog være opmærksom på, at hvis du gør det, kan der være flere funktioner på websitet, som ikke virker.
Alle browsere tillader at du sletter cookies enkeltvis eller alle på en gang. Hvordan du gør det afhænger af, hvilken browser du anvender. Husk at bruger du flere browsere, skal du slette cookies i dem alle.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

KLIK og LUK dette vindue