Menu

NR. 18 KAMPEN ER GUDS

Kampen er Guds

2. Krønikebog, kap. 20, 12:

 

Åh, Gud, du må standse dem. Vi står magtesløse over for så mægtig en hær og ved ikke, hvad vi skal gøre, men vi stoler på din hjælp

 

Situationen er den, at en konge ved navn Josafat pludselig står over for angreb udefra. En kæmpehær er på vej for at knuse ham og folket, men i sin nød søger han Gud. Han opfordrer også sit folk til at søge Gud i bøn og faste.

 

Han trygler Gud om hjælp. Han aner ikke, hvad han skal gøre, men står i fuld forventning til, at Gud vil gribe ind.

 

Gud sender derefter sin ånd over én af indbyggerne, Jahaziel, som profetisk taler til kongen og folket. Jahaziel får ved Helligånden dette ord fra Herren 2. Krønikebog, kap. 20, 15 og 17 og råber det højt til folket.

Herren siger: Vær ikke bange! Lad jer ikke skræmme af denne mægtige hær, for det er ikke jeres kamp, men Guds. I skal ikke kæmpe mod dem, men blot tage opstilling og se på, at Herren giver sejr. Vær ikke bange og tab ikke modet! I morgen skal I gå dem i møde og Herren vil være med jer”.

 

Guds folk har i ovennævnte forløb været i bøn og faste og bedt om Herrens indgriben. De gjorde hvad de kunne og skulle – og skal derfor blot følge Guds plan i den aktuelle situation – stille sig op – og se på – hvorledes Guds styrke udfolder sig. Josafat tager budskabet til sig – og er klar over, at det kommer direkte fra Himlens og Jordens skaber. Derfor råber han til folket
2. Krøn. kap. 20, 20:

 

”Stol på Herren jeres Gud, så skal det lykkes for jer! Stol på hans profeter, så vil det gå jer vel”! Efter at have rådført sig med folkets ledere besluttede Joshafat,
at lade sangerne gå foran soldaterne. De skulle lovprise Herren for hans hellighed og herlighed med ordene:
”Lovet være Herren! Hans trofasthed varer til evig tid”!

 

I ovennævnte bibelvers bliver vi mindet om nogle af de mange åndelige sandheder.

Vi skal stoleGuds løfter, rådføre os med hinanden og, at lovprisning altid går lige ind i Guds hjerte. Gud handler nemlig – også i dag – på et grundlag som dette – og sætter vore modstandere skakmat.

 

Bliv opmuntret og styrket i din tro. Læs engang hele kapitlet 2. Krøn. 20. Lad os også i dag, vende vort blik mod Himlens og Jordens skaber, Gud den Almægtige, og forvente os alt godt fra ham. Vend dit blik og dine tanker mod Guds stærke løfter, f.eks.: 2. Thessaloniker, kap. 3,3:


Men Herren er trofast! Han vil styrke jer og beskytte jer mod den Ondes angreb”.

Andagten er med tekst af  Webmaster Claes

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse til statistik
og for aktivering af grundlæggende funktioner på dette website.
Du accepterer, hvis du klikker OK eller klikker dig videre til næste side.
FLERE OPLYSNINGER

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, til statistik og for aktivering af grundlæggende funktioner på dette website.
Du accepterer vores brug af cookies, hvis du klikker OK eller klikker dig videre til næste side.

Afvis eller slet cookies
Ønsker du helt at undgå cookies, skal du slå cookies fra i din browser. Du kan altid afvise cookies ved at ændre indstillingerne i din browser. Hvor du finder indstillingerne afhænger af, hvilken browser du anvender. Du skal dog være opmærksom på, at hvis du gør det, kan der være flere funktioner på websitet, som ikke virker.
Alle browsere tillader at du sletter cookies enkeltvis eller alle på en gang. Hvordan du gør det afhænger af, hvilken browser du anvender. Husk at bruger du flere browsere, skal du slette cookies i dem alle.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

KLIK og LUK dette vindue