NR. 15 GUD VIL GÅ FORAN OG LEDE OS

Gud vil gå foran og lede os

5. Mos. 31,6:
Vær modige og uden frygt. I skal ikke være bange for dem, for Herren, jeres Gud, vil gå med jer, han vil ikke svigte jer eller forlade jer.

 

Her har vi et virkelig godt løfte, som Moses giver til det israelitiske folk, da de står på tærsklen til det forjættede land.

 

Indbyggerne vil ikke stå og byde israelitterne velkommen, tværtimod vil de bekæmpe enhver, der søger at sætte sin fodsål der.

 

Men israelitterne har fået et løfte fra Gud gennem Moses, og det løfte siger jo alt: At de skal være frimodige og stærke, at Gud selv, Himlens og jordens skaber, vil gå med dem, ja, han vil ikke slippe og forlade dem.

Med Josua som den udfarende kraft bliver israelitterne ikke gjort til skamme. De fik hele landet, som Gud havde sagt: ”du skal tage deres land i besiddelse”, for dér, hvor Gud sætter sin fod, dér må alle andre bøje sig.

 

Det samme løfte gælder os. Vi kan også fristes til at blive fyldt med mismod, når vi tænker på de landområder, vi har mistet og dem, der fremadrettet skal indtages.

 

Fjenden kan stikke en kæp i hjulet på os, men da må vi fylde os med Guds løfter og ”indtage landet”. Vi vil erfare, at Gud kan vende en situation, som man vender en hånd.

 

Guds løfter må fylde os med tro. En god ledestjerne for os kan være 5. Mosebog kap. 31, vers 5: Men Herren selv vil lede jer videre. Han har lovet at gå foran jer …

 

Vi må bryde ud i taksigelser og lovsang, fordi Gud i sin store kærlighed har givet os – sit folk, i stribevis af løfter. ”Den, der bringer takoffer, ærer mig, ham lader jeg se Guds frelse”. Salmerne 50,23.

 

Tro kan flytte bjerge siger Jesus. Og det er rigtigt. Troen bevæger Guds hånd. Lad os i dag tro på dette løfte for vort hjemland, for os selv og vore kære.

Andagten er med tekst baseret på tekst af Gert Grube

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse til statistik
og for aktivering af grundlæggende funktioner på dette website.
Du accepterer, hvis du klikker OK eller klikker dig videre til næste side.
FLERE OPLYSNINGER

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, til statistik og for aktivering af grundlæggende funktioner på dette website.
Du accepterer vores brug af cookies, hvis du klikker OK eller klikker dig videre til næste side.

Afvis eller slet cookies
Ønsker du helt at undgå cookies, skal du slå cookies fra i din browser. Du kan altid afvise cookies ved at ændre indstillingerne i din browser. Hvor du finder indstillingerne afhænger af, hvilken browser du anvender. Du skal dog være opmærksom på, at hvis du gør det, kan der være flere funktioner på websitet, som ikke virker.
Alle browsere tillader at du sletter cookies enkeltvis eller alle på en gang. Hvordan du gør det afhænger af, hvilken browser du anvender. Husk at bruger du flere browsere, skal du slette cookies i dem alle.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

KLIK og LUK dette vindue