Menu

NR. 12 HUSK AT TAKKE

Husk at takke

Luk. 17,15-17:

 

En af dem vendte tilbage til Jesus, da han så, at han var blevet helbredt, og på vejen lovpriste han Gud med høj røst.

 

Han faldt på knæ med ansigtet mod jorden foran Jesus og takkede ham for, hvad han havde gjort. Det var en samaritaner!

 

Jesus spurgte: »Blev de ikke helbredt alle ti? Hvor er de ni? Er den her fremmede den eneste, der er kommet tilbage for at give Gud æren?«

 

Alle 10 spedalske oplever et fantastisk og livsforvandlende mirakel, men kun én vender tilbage – for at sige Jesus tak. De andre går videre, uden at bruge blot en lille smule tid på, at udtrykke deres taknemmelighed til Jesus, giveren af deres helbredelse.

 

TÆNK engang, de havde jo fået ”livet tilbage”.

Jesus undrer sig da også over dette – og spørger derfor den ene mand, der vender tilbage: ”Hvor er de 9 andre”? Vi er nok mange, der har tænkt .. ”godt spørgsmål, sikke dog nogen utaknemmelige mennesker”. MEN, hvordan er vi selv …? Gud yder os jo omsorg og beskyttelse 24/7 – og Han giver os løbende gode gaver, mad på bordet og tag over hovedet. Hvor tit er det så lige, at vi husker, at give Gud en tak?

 

Som troende kristen – bliver Guds nåde, de ufortjente tilgivelser – og de mange velsignelser, nemt til en naturlig og selvfølgelig del – af livet med Herren. Mange går imidlertid glip af de ekstra velsignelser, der følger i kølvandet på, at vise Gud sin taknemmelighed.

 

I Salmerne 50,23 står der nogle meget vigtige ord: ”Den, der bringer takoffer, ærer mig, ham lader jeg se Guds frelse“. Når vi siger tak, bereder vi altså en vej for Guds frelse. Vi har en uvane med at kigge på de resterende af livets udfordringer, og i stedet for at sige tak, så siger vi ak. ”Jamen, min situation er stadig fortvivlet, uoverskuelig eller vanskelig”. Uanset hvor små velsignelserne vi modtager de er – og, at der stadig er udfordringer vi gerne ville undvære, så må vi lære, at sige tak for hver en gave vi modtager.

 

Der er altid noget at takke for og Gud har påbudt os, at sige tak under alle forhold. (1. Thessaloniker Kap. 5,18) og altid at sige Gud Fader tak for alt i vor Herre Jesu Kristi navn (Efeserbrevet kap. 5, 20). Gud udfordrer os gang på gang – til, at sætte Ham på prøve. Dette gælder også i relation til at sige tak. Gud har så mange gaver yderligere, som Han så hjerteligt gerne vil give. De koster såmen blot en lille tak. Opfordring: Vær frem over dagligt – rig på taksigelser og husk gerne nogle af de større taksigelser også – f.eks.:

 

Vi må sige Gud tak for hans store frelsesplan.
Vi må sige Jesus tak for hans stedfortrædende død og fuldbragte værk.
Vi må sige Gud tak for hans vedvarende omsorg for os.
Vi må sige Gud tak for, at hans nåde er ny hver morgen, og at hans trofasthed er stor.
Vi må sige Gud tak for det forløsende blod, som udsletter al synd.
Vi må sige Gud tak for de mennesker og omstændigheder, han leder os til.
Vi må sige Gud tak for, at hans hjælp aldrig kommer for sent.

 

Gør vi brug af takken, så giver vi Gud frie hænder, ”… for hernede er Hans evige arme”. 5. Mos.33,27.

 

Bøn: Herre, jeg beder dig om, at tilgive mig for min mangel på, at takke dig. Tilgiv mig de mange gange, jeg har taget tingene for givet – og glemte, at alt det gode, det sker – fordi, at du viser omsorg og velsigner mig i alle livets forhold. Herre, giv mig et taknemmeligt hjerte, der ser det store i det små. Amen

Andagten er med tekst af Webmaster Claes

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse til statistik
og for aktivering af grundlæggende funktioner på dette website.
Du accepterer, hvis du klikker OK eller klikker dig videre til næste side.
FLERE OPLYSNINGER

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, til statistik og for aktivering af grundlæggende funktioner på dette website.
Du accepterer vores brug af cookies, hvis du klikker OK eller klikker dig videre til næste side.

Afvis eller slet cookies
Ønsker du helt at undgå cookies, skal du slå cookies fra i din browser. Du kan altid afvise cookies ved at ændre indstillingerne i din browser. Hvor du finder indstillingerne afhænger af, hvilken browser du anvender. Du skal dog være opmærksom på, at hvis du gør det, kan der være flere funktioner på websitet, som ikke virker.
Alle browsere tillader at du sletter cookies enkeltvis eller alle på en gang. Hvordan du gør det afhænger af, hvilken browser du anvender. Husk at bruger du flere browsere, skal du slette cookies i dem alle.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

KLIK og LUK dette vindue