Menu

NR. 11 OPNÅ NY STYRKE

Opnå ny styrke

Esajas kap. 40, 29-31:

 

Han giver den trætte ny kraft og den svage ny styrke. Selv unge mænd kan blive udmattede, selv de stærkeste har en grænse. Men de, der søger hjælp hos Herren, får ny styrke, som ørnen får nye svingfjer. De løber uden at blive trætte, de vandrer uden at blive udmattede.

 

Lad os at rette vort blik mod himlen. Den Gud, der har skabt universet, er også interesseret i at løse det enkelte menneskes problemer.

 

Når Gud suverænt har kontrol over et megastort verdensrum, så kan han også klare kontrollen med det enkelte menneske. Gud, som er alle tings skaber, magter også opgaven med sit uovertræffelige skaberværk, mennesket.

Derfor skal vi lade roen falde over os, bede Gud om den fred der overgår enhver forstand, mens vi forventer alt godt fra vor Gud og Skaber, der vil give os nye kræfter og forny vort håb. Lad os kigge på den tekst, der er står forud for ovennævnte bibelvers.

 

Esajas kap. 40, 26-28: Se op mod himlen! Hvem skabte stjernerne? Som en hærfører, der mønstrer sin hær, holder Herren styr på stjernernes tal. Han kender alle deres navne. Ikke en eneste mangler. Så stor er hans magt. Israel, hvordan kan du sige, at Herren har glemt dig og ikke ænser dine lidelser? Ved du ikke, hvem Gud er? Har du ikke forstået det? Herren er den evige Gud, som har skabt den vide jord. Aldrig bliver han træt eller udmattet. Hans visdom er ufattelig.

 

Efterfølgende er det så, at vi i vers 31 bliver lovet, at når vi søger hjælp hos Herren, så opnår vi ny styrke og som ørnen ”nye svingfjer”. Ordene ”nye svingfjer” henleder opmærksomheden på et bestemt fænomen hos nogle ørne. Når ørnene fornemmer, at de gamle fjer er ved at være ubrugelige, sætter de sig hen på en klippehylde og basker vingerne til blods ind mod klippen. Her venter de så derefter tålmodigt, indtil de nye svingfjer er vokset ud. Og med de nye fjer kan de flyve op i om end endnu højere liggende luftlag. Billedet er godt. Vi kristne må også have nogle svingfjer kasseret og vente på klippen (Kristus) indtil troens nye svingfjer er vokset ud.

Vi må i alt, hvad vi møder, se bort fra os selv – og tage et fast blik mod himlen, der altid er åben over os. Der er så mange, der vender blikket opad, men det skal være mod den Gud, der har skænket os nåden i Kristus.

 

”Den retfærdige skal leve af tro”, står der i Romerbrevet kap. 1, 17, Vi må og skal lære, at give slip på al menneskelig tankegang og fornuft – og udelukkende satse på troen. Jesus peger på, at troen er den afgørende faktor. Lad os ligesom Martin Luther genopdage – ”troen alene”.

 

Det giver tryghed at vide, at vores almægtige Gud formår, at bevare os igennem alt og livet ud.

Andagten er baseret på tekst af Gert Grube

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse til statistik
og for aktivering af grundlæggende funktioner på dette website.
Du accepterer, hvis du klikker OK eller klikker dig videre til næste side.
FLERE OPLYSNINGER

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, til statistik og for aktivering af grundlæggende funktioner på dette website.
Du accepterer vores brug af cookies, hvis du klikker OK eller klikker dig videre til næste side.

Afvis eller slet cookies
Ønsker du helt at undgå cookies, skal du slå cookies fra i din browser. Du kan altid afvise cookies ved at ændre indstillingerne i din browser. Hvor du finder indstillingerne afhænger af, hvilken browser du anvender. Du skal dog være opmærksom på, at hvis du gør det, kan der være flere funktioner på websitet, som ikke virker.
Alle browsere tillader at du sletter cookies enkeltvis eller alle på en gang. Hvordan du gør det afhænger af, hvilken browser du anvender. Husk at bruger du flere browsere, skal du slette cookies i dem alle.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

KLIK og LUK dette vindue